Domslut kräver lagändring nu.

Vi använder oss i dag av möjligheten att lämna in en motion till riksdagen med anledning av s.k. händelse av större vikt. 3 kap. 13 § riksdagsordningen.

Bakgrunden till det är Migrationsöverdomstolens dom från 12 maj som i praktiken omöjliggör återförening mellan barn och föräldrar från krigshärjade områden.

– Det är nu helt uppenbart att utlänningslagen och utlänningsförordningen måste ändras för att bl.a. de uppskattningsvis 1 500 somaliska barn, som tvingas leva åtskilda från sina föräldrar under i djupt inhumana och farliga omständigheter, ska kunna återförenas med sina anhöriga i Sverige, Christina Höj Larsen, talesperson för Vänsterpartiet i migration- och flyktingfrågor.

– En sådan lagändring är självfallet oerhört brådskande och just därför kan vi inte vänta till den allmänna motionstiden i höst, utan använder oss av möjligheten att lämna in motionen redan nu. Migrationsöverdomstolens dom är extraordinär och kräver handling nu. Barnen kan inte vänta, avslutar Christina Höj Larsen.

För mer information kontakta:
Christina Höj Larsen, migrationspolitisk talesperson (V), 070-8182177
Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064