Efterlängtat besked om ersättning till vanvårdade

Vänsterpartiets partiordförande, Lars Ohly, är mycket glad och lättad över att regeringen backar i frågan om ersättning till de vanvårdade fosterhemsbarnen.

– Vår linje har hela tiden varit att betala ut ersättning i enlighet med upprättelseutredningens förslag. Allt annat hade varit skandal, säger Lars Ohly.

Uppgörelsen mellan regeringen, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet innebär att det skapas möjlighet till ekonomisk ersättning för de som utsatts för övergrepp eller försummelse av allvarlig art i social dygnsvård mellan åren 1920-1980. Beloppet är enhetligt och på 250 000 kronor per person.

– Det har hela tiden varit grunden för våra krav och vi har också avsatt pengar i vår budget, säger Eva Olofsson, Vänsterpartiets socialpolitiska talesperson.

Vänsterpartiet var en av de starkaste kritikerna till regeringens tidigare besked om att de vanvårdade skulle bli utan ekonomisk kompensation för det lidande de har utsatts för.

– Imorgon presenterar vanvårdsutredningen sina slutsatser. Vi är glada att redan ikväll kunna ge berörda beskedet att ersättning kommer, säger Eva Olofsson.

Eva Olofsson: 070-317 10 27