Ersätt soldaterna i Afghanistan med bistånd

I snart elva år har Sverige haft soldater på plats i Afghanistan, som en del av den Nato-ledda ISAF-insatsen. Idag presenterade regeringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet sin överenskommelse om den fortsatta svenska militära insatsen i Afghanistan.

- Vänsterpartiet anser att den militära insatsen bör avvecklas nu och de svenska soldaterna ersättas med ökade civila insatser och bistånd. Behoven är stora av insatser för att fler barn ska få utbildning, för att skapa arbetstillfällen och minska mödradödligheten – det är på dessa områden som Sverige verkligen kan göra skillnad för afghanerna, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson.

- Vi ser nu flera andra länder avvecklar sina militära insatser, Frankrike kommer till exempel ta hem sina soldater till årsskiftet. Samtidigt förhalar Sverige sin avveckling och öppnar upp för att ha kvar soldater efter 2014. Frågan är om Sverige ska bli det sista landet med trupp i landet? Säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet.

Hans Linde 0702-900740
Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64