EU-beslut riskerar säkerheten i vården

I veckan antog Europaparlamentet det nya Yrkeskvalifikationsdirektivet som syftar till att öka rörligheten för arbetskraft i EU. Direktivet är dock så dåligt konstruerat att försämrad säkerhet och kvalitet bland annat i vården kan bli konsekvensen.

I direktivet accepteras bland annat det tyska systemet för sjuksköterskeutbildning som enbart kräver 10 års grundskola och tre års yrkesutbildning.

- I Sverige har vi kämpat för att höja sjuksköterskeyrket till högskolenivå. Det har visat sig rädda liv, men nu sätts detta på spel, säger Mikael Gustafsson, Europaparlamentariker (V)

Patientsäkerhet, utveckling av vården och effektiviteten hotas av förslaget som ignorerar den forskning som visar att 12 års skola och sedan högskoleutbildning räddar liv. Med en syn på sjuksköterskor som ett yrke med lägre kompetens än högskoleutbildning riskerar också lönerna att gå ner.

- Detta är om ett steg bakåt för jämställdheten. Att vara sjuksköterska eller barnmorska är inte ett kall. Det är ett yrke som bygger på forskning och beprövad vetenskap. EU:s ökade rörlighet sker nu på bekostnad av både jämställdhet och vårdkvalitet, säger Mikael

Direktivet, som täcker många yrkesgrupper, har dock fler svagheter. Till exempel det så kallade partiella tillträdet, där någon vars kompetens inte är godkänd i ett annat EU-land ändå ska kunna få utöva delar av yrket, dock inte i vårdyrken. Dessutom kommer de så kallade yrkeskorten att delas ut med automatik om ansökan inte behandlas i tid, något som riskerar att skapa ett osäkert och kanske till och med farligt system.

-Se bara hur det har gått med lärarlegitimationen, vad händer när detta handlar om byggnadsingenjörer, vårdpersonal eller elektriker?, säger Mikael

Mikael röstade nej till direktivet. Det är positivt att människor idag kan flytta till nya länder och få sin kompetens erkänd, men vänsterpartiet menar att detta måste ske under villkor som säkrar kvalitet, säkerhet och arbetsrätt.

För mer information; Mikael Gustafsson +46 705 867 651

eller, pressekreterare Amanda Åhall: +32 484 974 869