EU tar makten över svensk ekonomi

EU-parlamentets majoritet röstade idag för mer makt till EU att styra över medlemsländernas ekonomier. Åtgärdspaketet om ekonomisk styrning röstades igenom med skärpta åtgärder jämfört med kommissionens förslag.

Därmed använder parlamentet den nya makt det fått i Lissabonfördraget till att angripa medlemsländernas självbestämmande.

Det så kallade sexpacket stärker EU:s kontroll över medlemsländernas ekonomier. EU ska kunna gripa in i lönebildningen och styra ländernas offentliga utgifter, pensioner och arbetslöshetsersättningar och driva på privatiseringar. Kommissionen ska kunna föreslå böter för länder med makroekonomisk obalans.

Åtgärdspaketets text godkändes i dagens omröstning, dock sköts slutomröstningarna upp till julisessionen. Detta för att inte låsa förhandlingarna med ministerrådet.

- Svenska folket har aldrig godkänt att ge EU makt över vår ekonomi, vår lönebildning, våra pensioner, vår välfärd, säger Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker. Jag ser dessa åtgärder som ett ekonomiskt maktövertagande. Jag anser att regeringen måste säga nej.

För mer information, kontakta:

Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vansterpartiet.eu (foton finns i "Pressrummet")