Euron ett hinder för ekonomisk återhämtning

I dag går flera grekiska fackförbund ut i strejk i protest mot regeringens besparingar. Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson, kommenterar:

- Euron är i dag ett hinder för ekonomisk återhämtning och är en del av problemet för Grekland. Skuldnedskrivningar för de mest utsatta länderna kommer att krävas förr eller senare, säger Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson.

Greklands statskuld växer på grund av den höga räntan de tvingas betala på sina lån från EU och IMF. Utan de höga ränteinbetalningarna hade Grekland klarat kriteriet som Maaschtrichtfördraget föreskriver.

- Utan ordnad skuldavsksrivning så är Grekland i ett moment 22, de betalar och betalar på sina lån men skulden bara växer eftersom de tvingas låna för att klara räntorna. Det är mer rationellt att så snart som möjligt låta de skuldtyngda länderna på ordnad väg skriva ned sina statsskulder och därmed låta de som i stor utsträckning både orsakade finanskrisen och eurokrisen vara med och betala, säger Ulla Andersson (V).

För ytterligare information:
Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson, 070 – 237 99 91