Europaparlamentet antog tillväxtkritisk rapport

Med övervägande majoritet antog idag Europaparlamentet Mikael Gustafssons rapport om Jämställdhet och Grön ekonomi. Rapporten lyfter bland annat fram behovet av social rättvisa för att säkra en klimat- och miljömässigt hållbar utveckling. Och påpekar att detta bara kan ske i ett samhälle där kvinnor och män har lika rättigheter och möjligheter.

Rapporten är både väldigt konkret och tar upp frågor som transporthierarkier och kvinnors medbestämmanderätt, samtidigt som den också diskuterar överkonsumtion och breddar begreppet Grön ekonomi.

- För mig är det enormt stort att Europaparlamentet med detta har godkänt en definition av Grön Ekonomi som en jämställd, socialt- och ekologiskt hållbar ekonomi. Vi vet att människor i jämställda och jämlika samhälle mår bättre, utvecklas mer och känner större trygghet, säger Mikael Gustafsson.

- Vi lever i en tid där tillväxtbegreppet blivit en religion som man inte får kritisera, men den nu antagna rapporten tar upp kritik mot tillväxtbegreppet och att tillväxt också har negativa sidor. Det är en enorm seger!

Mikael Gustafsson är Vänsterpartiets parlamentariker i Europaparlamentet och som enda svensk är han ordförande i ett utskott, Jämställdhetsutskottet.

En intervju med Mikael Gustafsson kan ses på:

Mikael Gustafsson: +46 705 867 651; mikael.gustafsson@europarl.europa.eu

Amanda Åhall, pressekreterare: +32 484 974 869; amanda.ahall@europarl.europa.eu