Eva-Britt Svensson (V) utsedd till expert för EIGE

Eva-Britt Svensson (V), tidigare europaparlamentariker och ordförande för Europaparlamentets Jämställdhetsutskott har idag utsetts till en av parlamentets två experter för EIGE, European Institute for Gender Equality.

- Jag är hedrad av det här förtroendet och ser fram emot att arbeta med EIGE och de viktiga jämställdhetsfrågorna, kommenterar Eva-Britt Svensson.

För ett år sedan lämnade Eva-Britt sitt politiska uppdrag i parlamentet men hon har fortsatt att aktivera sig i jämställdhetsfrågor bland annat som kvinnofridsambassadör för Sveriges Kvinnojourer och är ledamot i omsorgsnämnden i Växö Kommun, där hon också sitter i styrelsen för Vänsterpartiet. Eva Britt har också utnämnts till hedersmedlem i Ninjafeministerna.

Eva-Britt är oerhört respekterad i Europaparlamentet. Hennes kunskap, energi och engagemang har banat vägen för många viktiga framsteg på jämställdhetsområdet.

- Eva-Britts plats som rådgivare åt EIGE innebär att vi får en stark feministisk röst, mot våld mot kvinnor och för jämställdhet på alla samhällets nivåer, säger Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker (V) som tog över Eva-Britts plats i parlamentet och idag också är ordförande i Jämställdhetsutskottet.

För mer information: Eva-Britt Svensson +46 706 331 346