Förhandlade hyror är inte kostnadsdrivande

Amineh Kakabaveh (V): Förhandlade hyror är inte kostnadsdrivande

Vid en konferens lördagen den 3 december 2011 i riksdagen kommenterade Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson Amineh Kakabaveh en utredning som Riksdagens Utredningstjänst gjort. Utredningen är gjord på uppdrag av Vänsterpartiet och handlar om utvecklingen av byggnadskostnaderna mellan 1995 och 2009. Uppgifterna är uppdelade på hyresrätter och bostadsrätter.

I en kommentar sade Amineh Kakabaveh:

- Borgerliga företrädare brukar säga att orsakerna till de stora kostnadsökningarna inom bostadsbyggandet är den reglerade hyressättningen. Enligt dem driver de tidigare investeringsstöden av hyresrätter upp kostnaderna. De anser att fri prissättning utan stöd ska ge låga byggkostnader.

Undersökningen visar dock att kostnaderna varit högre för produktion av bostadsrätter än för hyresrätter. Byggande av bostäder utan förhandlade hyror kostar mer. Detta gäller oavsett perioder med eller utan investeringsstöd för byggande av hyresrätter och gäller både tidsserien från 2002 i storstäder och från 1995 i övriga landet.

- Det är dags att ge de olika upplåtelseformerna likvärdiga villkor. Idag är hyresrätten missgynnad. Slopa fastighetsskatten på hyresrätter och inför ett investeringsstöd för nyproduktion av hyresrätter.

- Det är viktigare att ge folk någonstans att bo än att subventionera kroglivet, avslutar Amineh Kakabaveh.

För ytterligare kommentarer:

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot (V), 070- 130 12 36