Från hela folkets järnväg till hela folkets tågkaos

Imorgon, den 7 december, anordnar Vänsterpartiet ett seminarium med författaren till ”Det stora tågrånet”, Mikael Nyberg, för att diskutera konsekvenserna av den svenska järnvägens avregleringar.

- Oppositionen i Riksdagen måste ta ansvaret för att få igång arbetet med att återreglera järnvägssystemet från tågkaos till ett system där vi sätter resenärens behov i centrum. Mikael Nyberg synliggör den bakomliggande ideologin till varför vi har tågkaos, säger Siv Holma riksdagsledamot för Vänsterpartiet i Trafikutskottet.

”Det stora tågrånet” är den första stora granskningen av det som kommit att kallas för det stora tågkaoset. Mikael Nyberg gräver i dokumenten och talar med banarbetare, tågmästare, städare, lokförare och tjänstemän. Det finns ett samband, upptäcker han, mellan järnvägens sönderfall och de finansiella bubblorna.

- Det är många års ideologisk blindhet och tilltro till marknaden som lett fram till dagens kaos, säger Lars Ohly, som själv arbetat på SJ i 18 år och blev utkastad från förhandlingarna när Socialdemokraterna påbörjade avregleringarna tillsammans med folkpartiet och Moderaterna 1988.

- Vi som motarbetat avregleringar, uppstyckning och privatiseringar hade rätt från början, nu gäller det att återreglera och sätta grimma på marknaden, avslutar Ohly.

Kom och diskutera järnväg, eller sitt bara med och lyssna. Seminariet hålls i riksdagen, sal RÖ2-10, kl 10.30-12.

För mer information och anmälan kontakta:
Hanna Löfqvist, politisk sekreterare: 070 – 78 75 888
hanna.lofqvist@riksdagen.se