Fred kräver rättvisa och jämställdhet

Demokrati, jämställdhet och social rättvisa är nödvändiga förutsättningar för fred. Mikael Gustafsson (V), EU-parlamentariker, ledde idag en hearing om dessa samband.

- Kvinnor är starka aktörer i arbetet för fred och rättvisa, sa Mikael Gustafsson. Kvinnor har exempelvis en central roll i den arabiska våren, de kräver inte bara demokrati och respekt för mänskliga rättigheter, utan också jämställdhet som en central princip i samhället.

- Vi får inte glömma att kvinnorna har fått betala ett högt pris: de har blivit kränkta, misshandlade och våldtagna, sa Gustafsson. Kvinnorna stod i de främsta leden men nu när nya grundlagar diskuteras verkar kvinnors rättigheter ha hamnat i skymundan. Männens dominans och kvinnors underordning syns i uttalanden om att lagstadga polygami eller införa religiösa konstitutioner. Jag anser att kvinnoorganisationerna har en avgörande roll och behöver vårt fulla stöd. Utan kvinnors deltagande i freds- och demokratiprocesser kan vi inte uppnå frihet och mänskliga rättigheter.

Bland deltagarna fanns:
Leila El Ali, Association Najdeh, Beirut, Libanon
Boriana Jönsson, ansvarig för IFE-EFI working group on "Peace, violence and security", Amman, Jordanien
Gjuner Nebiu, Ordförande för the Women's Citizens' Initiative ANTIKO, Skopje, FYRoM
Anissa Saidi, L’Association Tunisienne des Femmes Démocrates, Tunis, Tunisia
Sultana Khaya, vice ordförande för Forum for the Future of Sahrawi Women och medlem i the Sahrawi Association of Victims of Grave Human Rights Violations

För mer information, kontakta:
Mikael Gustafsson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 0705 86 76 51
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Hemsida: www.vansterpartiet.eu (foton finns i "Pressrummet")