Friskolan utreds

Vänsterpartiet fick idag stöd i riksdagen för vår motion om en utredning med uppdrag att utvärdera de stora skolreformer som har genomförts sedan slutet av 1980-talet. Det handlar bland annat om fria skolvalet och om kommunaliseringen av skolan. Syftet är att stärka möjligheterna till en likvärdig utbildning, ökad kvalitet och en sammanhållen skola.

- Idag togs första steget mot en likvärdig skola där alla elever får rätt till kunskap, säger Rossana Dinamarca, vice ordförande V. Utbildningen i den svenska skolan har försämrats under senare år och det har blivit särskilt tydligt under 2000-talet. Kunskapsnivån sjunker och segregationen ökar. Det råder en bred enighet om sambandet mellan de försämrade resultaten i skolan och de senaste decenniernas genomgripande skolreformer: det fria skolvalet, etableringen av de fristående skolorna och kommunaliseringen. Det behövs en fördjupad kunskap på vilket sätt de stora reformerna har bidragit till den negativa kunskapsutvecklingen för att kunna vidta åtgärder och vända utvecklingen åt rätt håll, säger Dinamarca.

- De borgerliga partierna, som införde fria skolvalet och de fristående skolorna, får nu chansen att sona några av sina misstag eftersom det är regeringen som ska tillsätta utredningen. Ett tips till utbildningsminister Jan Björklund är att hans aviserade utredning om vinster i de fristående skolorna gärna får ingå, säger Rossana Dinamarca.

Kontakt: Rossana Dinamarca 070-254 24 15

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64