Frisläppt GHz-band hot mot Esrange

Post- och Telestyrelsen planerar att släppa 2,3 GHz-bandet fritt från nyår. Det skulle kunna skada Esranges uppsändningar av sondraketer och stratosfärballonger samt dess kommunikation med satelliter allvarligt.

- För Norrbotten är Esrange en mycket viktig tillgång, säger Siv Holma, riksdagsledamot V från Kiruna.

Hon ställer därför en skriftlig fråga till statsrådet Anna-Karin Hatt:

- Esrange Space Center utanför Kiruna är en viktig forskningsinfrastruktur av stor nationell och internationell betydelse. Den bidrar också till en positiv diversifiering av arbetslivet och är en stark kunskapsintensiv del av Norrbottens arbetsmarknad, framhåller Siv Holma.

Just nu pågår ett arbete på Post- och Telestyrelsen kring den framtida användningen av 2,3 GHz-bandet. Planen är att 2,3 GHz-bandet ska bli fritt från den 1 januari 2012. Sker detta kommer verksamheten vid Esrange i fara, något som rimmar illa med regeringens tal om forskning och innovation i världsklass.

- Den användning som 2,3 GHZ-bandet har vid uppsändning av sondraketer och stratosfärballonger, samt vid kommunikation med satelliter, kommer att störas och allvarligt skada Esranges möjligheter i framtiden, säger Siv Holma.

Siv Holma vill därför ha svar från Anna-Karin Hatt:

Vilka mått och steg tänker ministern vidta för att Esranges verksamhet inte ska hotas utan kunna fortsätta att växa?

Mer information:

Siv Holma, riksdagsledamot V, 070-343 95 83