Ge idrotten ett utbildningslyft!

Idag drar Riksidrottsmötet igång i Luleå. Många viktiga frågor ska hanteras och en aktuell sådan är barnidrotten. Debattvågorna har gått höga när det gäller elitsatsningar eller inte inom barnidrotten.

- Det är lika beklämmande varje gång man ser hur föräldrar med stjärndrömmar pressar sina barn till att prestera utan känna glädjen i att idrotta, säger Torbjörn Björlund, Vänsterpartiets idrottspolitiske talesperson och Bettan Andersson, ledamot i Vänsterpartiets idrottspolitiska referensgrupp.

Idrotten har ett bra regelverk och olika policys för var de etiska och moraliska gränserna går. Men det räcker inte alltid. Många av de problem som barnidrotten brottas med har sin grund i bristande kunskaper i pedagogik och om hur barn fungerar i olika åldrar. Att som förälder eller ledare vara kunnig inom en idrott innebär inte alltid att man är kunnig kring den pedagogiska biten.

Vänsterpartiet föreslår därför öronmärka medel för att ge idrotten ett utbildningslyft. En omfattande satsning på utbildning i pedagogik och metodik, både för föräldrar och ledare för barn i åldern 7 - 14 år, som är tidsbegränsad till två år. Om utfallet blir positivt får man i dialog med idrottsrörelsen diskutera hur utbildningslyftet ska implementeras ekonomiskt i framtiden.

- Det borde ge fler barn bättre möjligheter att uppleva glädjen inom idrotten och slippa den press som ibland sätts på dem av okunniga ledare och föräldrar, avslutar Torbjörn Björlund och Bettan Andersson.

Torbjörn Björlund, idrottspolitisk talesperson Vänsterpartiet: 070-243 13 01