Hög tid för Reinfeldt och Lööf att ta ställning för barns rättigheter!

Idag presenterar regeringen en kartläggning om barnkonventionen och svensk lag. Men trots att svensk lag i flera avseenden följer barnkonventionen är trycket starkt att ytterligare stärka barns rättigheter genom att göra barnkonventionen till svensk lag. Barnorganisationerna är för liksom barnombudsmannen, barnminister Maria Larsson och en majoritet i Sveriges riksdag. Men moderater och centerpartister bromsar frågan i regeringen.

- Barns rättigheter behöver stärkas och erfarenheterna från Norge som för flera år sedan gjorde barnkonventionen till lag är goda. FN:s barnrättskommitté har kritiserat Sverige. Det finns en majoritet i riksdagen för att göra barnkonventionen till lag. Då är det skamligt att moderaterna och centern fortsätter att blockera frågan, säger Eva Olofsson, talesperson för Vänsterpartiet i barnrättsfrågor.

Vänsterpartiet har i flera år motionerat om och drivit frågan om att barnkonventionen skall bli svensk lag. V har även krävt en barmbilaga till statsbudgeten och att barnkonsekvensanalyser gör vid politiska beslut.

Mer information:

Eva Olofsson, talesperson för V i barnrättsfrågor och ledamot i socialutskottet 0703-17 10 27

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64