Höj grundnivån i föräldraförsäkringen!

- Det skulle ge en stor andel föräldrar och barn en bättre ekonomisk situation och därmed också en bättre start i livet tillsammans. Det är inte rimligt att nyblivna föräldrar ska tvingas leva under försörjningstödsnivån, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson.

Vänsterpartiet vill höja grundnivån i föräldraförsäkringen från 180 kronor till 250 kronor om dagen.

Föräldrar som inte har arbetat i sex månader närmast före förlossningen och därför saknar sjukpenninggrundande inkomst, SGI, får föräldrapenning på grundnivå om 180 kronor per dag. Det ger 5 400 kronor per månad före skatt, eller drygt 4 200 kr efter skatt vid en kommunalskatt på 32 procent.

En höjning till 250 kronor per dag skulle ge 7 500 kronor per månad före skatt, ca 5 800 kronor efter skatt. Som jämförelse är riksnormen i försörjningsstödet 5 670 kronor per månad för en ensamstående förälder med ett barn som ännu inte har fyllt 1 år.

De flesta av dem som får föräldrapenning på grundnivå är troligtvis unga och arbetslösa eller studerande eller har invandrat nyligen och inte hunnit etablera sig på arbetsmarknaden.

Den senaste tiden har föräldraförsäkringen utpekats som en kvinnofälla, en orsak till att invandrade kvinnor har en svag ställning på arbetsmarknaden. Bland annat har Folkpartiet föreslagit att nyanländas möjlighet att få föräldrapenning ska begränsas. FP menar att deras ställning på arbetsmarknaden försvagas.

Utredningen om ökat arbetskraftsdeltagande bland nyanlända utrikes födda kvinnor och anhöriginvandrare, AKKA-utredningen, visar att en ganska hög andel av invandrade kvinnor är föräldralediga åren efter ankomsten. En orsak är, enligt betänkandet, att många kommuner förmår dem som söker försörjningsstöd att i stället ta ut föräldrapenning på heltid.

Problemet är att man då inte kan fortsätta på t ex sfi eller söka arbete.

- Med en högre grundnivå i försäkringen skulle det bli möjligt att utnyttja den flexibilitet som finns inbyggd i föräldraförsäkringen genom rätten att ta ut föräldraledighet på deltid. Det skulle stärka många barnfamiljer ekonomiskt

- Då skulle man kunna kombinera föräldraledigheten med studier, praktik eller annat som kan bidra till att stärka ställningen på arbetsmarknaden. Det gäller givetvis alla föräldrar med svag ställning på arbetsmarknaden oavsett ursprung, säger Ulla Andersson.

Mer information:

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, 070-237 99 91