Höj taket i a-kassan nu!

Bara en av tio arbetslösa får ut 80 procent av tidigare lön från a-kassan visar färsk statistik från a-kassornas samorganisation.

- Det är en katastrof både för de arbetslösa och för samhällsekonomin att vi har en så dålig arbetslöshetsförsäkring, säger Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

- Många lever nog i tron att vi har bra trygghetssystem i Sverige, men det är inte längre sant. Sveriges arbetslöshetsförsäkring är idag bland de sämsta i Europa, säger Josefin Brink

- Regeringens planer på att göra denna usla försäkring obligatorisk är ett rent hån - varför tvinga människor att betala för en försäkring som inte ger en rimlig ersättning? Vänsterpartiet föreslår istället en sänkning av medlemsavgiften så att alla har råd att vara med i en a-kassa och ett höjt tak som indexeras med löneutvecklingen så att det också är värt att vara med, avslutar Josefin Brink.

Kontakt: Josefin Brink 070-240 42 92

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64