Hungerstrejkande Kurder inne på sin 51:a dag

I samband med EU-parlamentets session i Strasbourg besökte Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet, den 19/4 de 15 hungerstrejkande kurderna på deras 50:e dag utan mat. Det var 15 djupt medtagna demonstranter som dock vägrar att ge upp.

Är mitt liv värt mer än ett kurdiskt barns, sa en av hungerstrejkarna, som förklaring till att de är beredda att sätta sina egna liv på spel för att få världens uppmärksamhet.

- Det de gör är så oerhört radikalt. Att ta avstånd från samhällets agerande genom att vägra delta i det som är livsuppehållande, att äta. För att visa världen att era ord inte är nog. Vi behöver handling. Och jag lovar att göra mitt bästa för att påverka där jag är, sa Mikael Gustafsson i samband med besöket.

Målet med hungerstrejken är att uppmärksamma kurdernas svåra situation i Turkiet. Där de bl.a. riskerar att fängslas bara för att de talar sitt eget språk. De kräver ökade fri- och rättigheter för kurder och önskar att Turkiet ska återuppta politiska förhandlingar för att hitta en lösning. De vill också att alla politiska fångar ska släppas.

- Det är oacceptabelt att så många Kurder sitter fängslade i Turkiet av politiska skäl och utan att få sin sak prövad, säger Mikael Gustafsson. Det är dags att öka trycket på Turkiets regering att hitta en fredlig och demokratisk lösning på kurdernas situation i Turkiet; vilken idag är helt ohållbar.

Amanda Åhall

Pressansvarig för Mikael Gustafsson