Hur ska vi få personalen att stanna i äldreomsorgen?

I eftermiddag debatterar Eva Olofsson, Vänsterpartiet äldreomsorgspolitiska talesperson, äldreomsorgens undermåliga arbetsvillkor och arbetsmiljö med ansvarig minister Maria Larsson i riksdagen. Bakgrunden är Kommunals rapport "Stress och låg bemanning i äldreomsorgen".
- Maria Larssons ointresse för bristerna i äldreomsorgspersonalens arbetsmiljö är anmärkningsvärd. Att uppmana anställda att byta jobb och hänvisa till kommunerna räcker inte, säger Eva Olofsson.

Kommunals aktuella rapport visar att mer än en femtedel av Kommunals medlemmar, och en tredjedel av dem som är 35 år eller yngre, inte vill arbeta kvar i yrket och branschen om tre år. Detta utifrån utifrån hur de upplever arbetsvillkor och arbetsmiljö i dag.  En majoritet av dem som inte vill arbeta kvar säger att personalbemanningen är otillräcklig minst en gång i veckan. Hälften av de svarande uppger att de att de minst en gång i veckan inte hinner ta en längre rast som lunch och ofta inte heller korta raster.
- Att kunna rekrytera och behålla kunnig och engagerad personal är en av äldreomsorgens allra viktigaste frågor. Vänsterpartiet tar frågan på allvar och öronmärker miljarder för mer personal i äldreomsorgen. Vi gör också en långsiktig kompetenssatning med utbildningsvikariat och driver frågan om rätt till heltid och fasta tjänster både lokalt och nationellt, säger Eva Olofsson.

För mer information kontakta:
Eva Olofsson: 070-317 10 27