Inför rätten till personligt ombud i lag

Idag är det World Mental Health Day. Vänsterpartiet vill därför idag uppmärksamma frågan om personliga ombud till personer med psykiska funktionsnedsättningar. Partiet föreslår att denna rättighet skrivs in i lag.

- Många jag träffar är oroliga för att ombuden inte ska finnas kvar när kommunerna har det tufft ekonomiskt, säger Eva Olofsson, ledamot i socialutskottet.

Reformen med personliga ombud är en av de viktigaste satsningarna på området under de senaste åren. Kvaliteten och stödet har varit mycket bra för den enskilda och underlättat kontakten med vårdgivare och andra myndigheter. Ombuden ska se till att den enskilde får det stöd och de insatser man har rätt till och ska hjälpa till i kontakter med exempelvis vården och myndigheter. I förlängningen har det lett till en ökad livskvalitet, samtidigt som studier från Socialstyrelsen visar att ombuden är samhällsekonomiskt lönsamma.

- Med tanke på hur viktig och lyckad reformen är så måste vi se till att det blir fler ombud, inte färre. Men till exempel i Stockholm har man nyligen halverat antalet.

Det finns idag inget krav på kommunerna att erbjuda personliga ombud, vilket gör att verksamheten riskerar att få stryka på foten till förmån för saker som kommunerna måste göra enligt lag.

För att säkra reformen föreslår därför Vänsterpartiet att rätten till personligt ombud lagregleras från 1 juli 2012. Förutom att man på detta sett ser till behålla att de ombud som idag finns så innebär det att fler kommer att kunna få ett personligt ombud. Vi vill därför satsa därför 26 miljoner kronor 2012 och 54 miljoner kronor åren därefter på att förstärka det statliga anslaget för personliga ombud. Detta är ett av förslagen i partiets motion om psykiatrin, som nyligen lämnats in i riksdagen.

Eva Olofsson: 070-317 10 27