Iskallt skickade man ut sjuka människor i fattigdom

I morgon extrainkallas riksdagen för att besluta om två ändringar i sjukförsäkringen. Samtidigt har hemliga dokument kommit fram som visar hur det gick till i regeringen när de tog fram dagens sjukförsäkring.

Wiwi-Anne Johansson (V), talesperson i sjukförsäkringsfrågor kommenterar:

– Det här dokumentet visar svart på vitt att regeringen var väl medveten om konsekvenserna när de ändrade sjukförsäkringen. Helt iskallt skickade man ut sjuka människor i fattigdom.

– Dåvarande socialförsäkringsministern fick lämna regeringen efter valet. Men Anders Borg som uppenbarligen är den som drivit fram utförsäkringarna sitter kvar. Sänkt skatt skulle gå före allt annat, fortsätter Wiwi-Anne Johansson.

I socialförsäkringsutskottet har V tillsammans med S och Mp lyft tre förslag till ändringar. För det första att stoppa utförsäkringarna från sjukpenningen. För det andra att de som utförsäkrats från tidsbegränsad sjukersättning ska få ersättning på samma nivå som de hade tidigare. För det tredje att avskaffa den orimliga prövningen av arbetsförmåga som idag sker efter ett halvår. Istället för att prövas mot en påhittad arbetsmarknad ska man prövas mot verkliga jobb.

– Det är verkligen hög tid att få ett slut på tragedierna som regeringens politik har skapat. Att stoppa utförsäkringarna fanns det ingen majoritet för, den kampen går vidare. Men de två förslagen vi nu lägger fram till riksdagen är viktiga steg i riktning mot en mänsklig sjukförsäkring. Jag tycker det är synd att regeringspartierna inte har velat föra någon debatt om sakfrågorna eller medverka till breda lösningar, istället har de bara velat förhala processen.

Wiwi-Anne Johansson: 070-576 45 76