Israel måste ersätta de som drabbats

Dages information om att Israel river byggprojekt som finansieras med biståndspengar från många europeiska länder och även från EUuropeiska kommissionen är mycket provocerande.

- Kommissionen och Europarådet måste bli tuffare mot Israel, detta är oerhört provocerande. Israel borde bygga upp det de rivit och ersätta både de människor som drabbats och de som bidragit med biståndspengar, säger Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet

Idag släpptes nyheten att Israel försör biståndsprojekt som betalas med biståndspengar. Frankrike har redan för en månad sedan framfört klagomål till Israel. Mikael Gustafsson, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet har idag lämnat in en fråga till Kommissionen om hur de kommer att agera på dehär uppgifterna.

- Det är helt vansinnigt att Israel demolerar hus och byggnader för vanliga innevånare, Det strider mot folkrätten och försvårar möjligheterna till en fredlig lösning på konflikten. Man måste fråga sig vad deras syfte med detta är, säger Mikael Gustafsson.

För mer information eller kommentarer kontakta

Amanda Åhall, Pressekreterare för Mikael Gustafsson

amanda.ahall@europarl.europa.eu