Jonas Sjöstedt med anledning av Nelson Mandelas bortgång

I natt kom beskedet att Nelson Mandela har somnat in för gott. Det var sorgligt om än inte oväntat. Mandela var en symbol för rättvisa, men också för fred och försoning. Han vigde sitt liv för kampen för demokrati och mot rasism. Under hans ledning omvandlades en vidrig apartheidstat till en demokrati. Sydafrika gick från att ha varit ett land som terroriserade sina grannländer till att bli en faktor för utveckling och stabilitet i hela Afrika. En man som fått utstå så mycket som Nelson Mandela kunde ha blivit en person uppfylld av hat och hämnd, istället var hans budskap försoning och framtidstro.

När jag blev politiskt aktiv under tonåren var solidaritetsarbetet för ANC en självklarhet. Vi ordnade insamlingar, solidaritetsgalor och arbetade för en bojkott mot Sydafrika. Den gamla svartvita bilden på en ung advokat som satt fängslad var en symbol för frihetskampen. Men när Mandela klev ut i frihet var han en mycket äldre man. När demokratin slutligen segrade blev Mandela Sydafrikas första folkvalda president. Om folkets långa kamp sa han i sitt installationstal: ”över en så storslagen mänsklig gärning ska solen aldrig gå ned”. Till dem som offrat sina liv sade han ”friheten är deras belöning”.
Nelson Mandelas livslånga arbete för frihet och demokrati inspirerar även idag. Rasismen kan inte vinna. Den som delar upp och värderar människor efter hudfärg, kön, sexualitet eller religion är dömd att förlora. Nelson Mandelas liv och gärning ska fortsätta att inspirera oss i arbetet för en bättre värld.

Jonas Sjöstedt Partiordförande Vänsterpartiet