Kärnkraften – en kostsam affär för Sverige

Den svenska regeringen har deklarerat att inga subventioner ska utgå till byggandet av nya kärnkraftverk.

- Desto märkligare att finansmarknadsminister Peter Norman står bakom Vattenfall när de nu graderar upp kärnkraften och lappar och lagar uttjänta reaktorer, för pengar som istället kunde ha gått till förnybar energi.

Det säger Kent Persson, vänsterpartiets ledamot i näringsutskottet, som idag hade en interpellationsdebatt med Peter Norman om det oförenliga med statens ägardirektiv och att hålla kärnkraftsindustrin under vingarna.

Kärnkraften borde vara en dödfödd framtida energiform i Sverige. Trots detta fortsätter kärnkraftens förespråkare att hamra på om nybyggnation av kärnkraft, och Vattenfall har öppnat upp för en utredning om nya kärnkraftverk. Dessutom har man deklarerat att man kan tänka sig en förlängning av nuvarande reaktorers livslängd upp till 80 år.
- Det här är ett stickspår som kommer att hämma Vattenfalls satsning på alternativen för kanske år framåt, säger Kent Persson (v), ledamot i näringsutskottet som ifrågasatte alliansregeringens affärsmässighet i energipolitiken i debatten med Peter Norman.

- Näringslivets ständiga kopplingar mellan kärnkraft och lönsamhet stämmer inte alls. I själva verket är inte kärnkraften bärkraftig någonstans utan stora statliga subventioner.
Kent Persson noterar också att Peter Norman själv höll med om att kärnkraften är en parentes.
- Men i deras fall en mycket lång parentes.

Kent Persson, ledamot i näringsutskottet, Vänsterpartiet: 070-235 05 45