Klent förslag om arbetskraftsinvandring

I dag presenterade regeringen ihop med MP förslag på åtgärder mot missbruk av reglerna för arbetskraftsinvandring.

- Regeringen och miljöpartiet visar åter igen att de saknar vilja att stoppa exploateringen av arbetskraftsinvandrare, säger vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Josefin Brink.

- Den extrema beroendeställning arbetskraftsinvandrare hamnar i när det kommit till Sverige kommer att kvarstå även med de föreslagna förändringarna. Det kommer fortfarande stå arbetsgivare fritt att erbjuda sämre arbetsvillkor än de som utlovas vid ansökan, och arbetstagaren riskerar fortfarande att skickas hem med tom plånbok om anställningen upphör.

- Vill man skydda arbetskraftsinvandrare från exploatering måste anställningserbjudandet göras bindande, och arbetstagaren ges rätt till ersättning och skadestånd. Dessutom måste arbetstagaren ges rätt att stanna hela tillståndstiden ut om anställningen avbryts på grund av att arbetsgivaren brutit mot avtal eller lagar, avslutar Josefin Brink.

Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet: 070-240 42 92