Krisen i Grekland: Anders Borg är något på spåren

– Vi välkomnar att finansminister Anders Borg ändrar tonläge i debatten om den akuta ekonomiska krisen i Grekland. Även han tycks nu förstå att en del av skulderna måste skrivas ner och att de privata bankerna måste ta ansvar för sina placeringar, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet i en kommentar till finansministerns uttalanden i Sveriges Radios P1 Morgon på fredagen.

– Bankerna ska inte bara kunna göra vinst, de måste också kunna förlora pengar och inte skjuta över sina förluster på skattebetalarna.

– Låt oss tala klarspråk: EU:s krispolitik har misslyckats katastrofalt, men trots det är det fortfarande tabu att tala om skuldnedskrivningar och om att euron är en misslyckad valuta. Vi är nu på väg att få rätt i att det kommer att krävas nedskrivningar av Greklands skulder och att bankerna måste vara med och betala. Vi tror också att vi kommer att få rätt i frågan om att krisländer måste ges en möjlighet att lämna euron, avslutar Ulla Andersson.

För ytterligare information:
Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson, 070 – 237 99 91