Kvinnor ska skyddas över hela EU

Förslaget om europeisk skyddsorder är på väg att godkännas. EU-parlamentet antog idag den första av två delar.
- Det finns en stark vilja i stora delar av EU att agera för utsatta kvinnor, säger Mikael Gustafsson (V), EU-parlamentariker. Min föregångare som ordförande i parlamentets jämställdhetsutskott Eva-Britt Svensson har varit en drivande part i den politiska rörelsen.

Lagförslaget säger att personer som skyddas av besöksförbud i ett EU-land ska få motsvarande skydd i andra EU-länder utan att behöva ansöka om det igen.

- Det kan få betydelse för kvinnor som flyr våldsamma expartners till exempel, säger Gustafsson. Det är en bra gränsöverskridande åtgärd på ett område där EU kan tillföra ett värde. Varje utsatt person som blir hjälpt är en framgång.

- Nästa steg bör bli en EU-strategi mot våld mot kvinnor, säger Gustafsson.

Lagpaketet om europeisk skyddsorder (European Protection Order) initierades i januari 2010 av ett antal länder i ministerrådet, däribland Sverige. En dragkamp mellan rådet och EU-kommissionen slutade i en kompromiss där rådet och kommission la fram var sitt kompletterande förslag: Ett som gäller straffrättsliga skyddsorder och ett som gäller civilrättsliga skyddsorder. Bakgrunden är att olika medlemsländer har olika regler om hur skyddsbeslut tas, straffrättsligt eller civilrättsligt.

Dagens omröstning gällde den straffrättsliga delen av lagstiftningspaketet.

För mer information, kontakta:
Mikael Gustafsson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 0705 86 76 51
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Hemsida: www.vansterpartiet.eu (foton finns i "Pressrummet")