Lysekilsbanan borde rustas upp omgående

Är det verkligen miljömässigt, trafiksäkerhetsmässigt och samhällsekonomiskt försvarbart att lägga ner Lysekilsbanan och andra lågtrafikerade järnvägar i en tid då utsläppen från tunga transporter på väg stadigt ökar? Den frågan ställer Wiwi-Anne Johansson, riksdagsledamot för Vänsterpartiet Bohuslän, i en interpellation som infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd ska svara på.
- Värnar man om jobb och miljö borde Lysekilsbanan snarast rustas upp, säger Wiwi-Anne Johansson.

Bakgrunden till interpellationen är den nedrustning och sedan nedläggning av Lysekilsbanan som aviserats av Trafikverket och som mötts av starka protester från såväl näringsföreträdare som politiker i länet. Vänsterpartiet föreslår i sin budgetmotion kraftigt ökade anslag för nya spår och till banunderhåll. Dessutom föreslår man ett riktat anslag till lågtrafikerade banor med 680 miljoner per år under perioden 2014-2016. Ett anslag som kan användas till just Lysekilsbanan och Västerdalsbanan.
- Banan behöver rustas upp omgående. Det finns också ett flertal företag på orten som står i startgroparna och vill etablera sig utmed Lysekilsbanan så snart ett positivt beslut om banans framtid fattas.
- Om vi vill göra allvar av att flytta transporter från väg till järnväg så måste underhåll av befintliga banor få ordentliga resurser samtidigt som investeringar görs för nya spår, avslutar Wiwi-Anne Johansson.

För ytterligare information:
Wiwi-Anne Johansson (V), riksdagsledamot Bohuslän: 070 - 576 45 76