Miljöministern tycker ingenting om omledning av vatten från Piteälven

Riksdagsledamoten Jonas Sjöstedt (V) har frågat miljöminister Lena Ek (C) om hur hon ser på planerna på att avleda vatten från den skyddade nationalälven Piteälven till kraftproduktion i Norge.

- Lena Eks svar är helt intetsägande. Det är trist att vi har en miljöminister som inte ens kan uttala sig om att våra nationalälvar ska skyddas från exploatering. En miljöminister måste stå upp för viktiga naturintressen, menar Sjöstedt.

Svaret på den skriftliga frågan lyder;

Jonas Sjöstedt har frågat mig om jag avser att vidta några åtgärder i frågan om omledning av vatten från Piteälven.

Våra nationalälvar med tillhörande vattenområden, käll- och biflöden har ett mycket starkt skydd i miljöbalken. Denna reglering är mycket viktig för att skydda våra nationalälvar och bevara deras naturliga produktions-förmåga, den biologiska mångfalden, deras kulturmiljövärden och förut-sättningar för friluftsliv.

Jag har hört talas om att det finns företag som lär ha planer på ett kraftverksprojekt som kan påverka Piteälv. Såvitt jag känner till finns dock ingen ansökan om tillstånd till verksamheten hos svensk domstol.

Kontakt: Jonas Sjöstedt 070 554 15 21