Oacceptabel vargjakt

Naturvårdsverket har beslutat om selektiv och riktad vargjakt som inleds idag med att spårning tillåts. Detta som ett led i regeringens uppdrag att underlätta den genetiska förstärkningen av vargstammen.

- Regeringens åtgärder för att stärka livskraften hos vår vargstam består för närvarande av att skjuta mer varg. Att tillåta jakt utan att genetisk förstärkning i någon form genomförts, innebär att man är beredd att spela ett högt spel med vargens framtid. Därför är regeringens vargjakt oacceptabel och borde stoppas, säger Vänsterpartiets miljöpolitiske talesperson Jens Holm.

Naturvårdsverket har beslutat att upp till 16 vargar får fällas totalt. I varje utpekat revir ska högst två individer fällas och om möjligt maximalt ett av alfadjuren.

- Jag ifrågasätter även själva förfarandet av jakten. Jakten kommer ofrånkomligen att påverka vargflockarnas sociala mönster och därmed påverka de unga djurens överlevnadsmöjligheter framöver. Då jakt tillåts ända fram till 17 februari finns även risk att dräktiga tikar blir ensamma med sin kull. Sammantaget kan jag inte se att detta är förenligt med en ansvarfull naturvårdspolitik som värnar vargens nyckelroll i vårt ekosystem, säger Jens Holm.

Kontakt:
Jens Holm 070-825 08 89