Omstridda HBTQ-rättigheter antagna av EU

Idag beslutade Europaparlamentet att anta en resolution om att motarbeta Homofobi. En intensiv kampanj mot rapporten misslyckades med att stoppa viktiga skrivningar om antidiskriminering på arbetsplatser, i vården, i skolan och i invandringspolitiken. Vänsterpartiet hoppas att fler medlemsstater nu ska ta frågan på allvar.

- Parlamentet har mejlbombats med lögner och hat. HBTQ-personers mänskliga rättigheter är inte alls självklara i all EU-länder. I ljuset av det är beslutet i Europaparlamentet idag både välkommet och nödvändigt, säger Malin Björk, förstanamn på Vänsterpartiets EU-lista.

Rapporten är inte lagstiftande men kräver att EU antar en färdplan mot homofobi och diskriminering på grund av sexuell läggning eller könsidentitet. Skydd mot trakasserier och krafttag mot hatbrott är centrala frågor. Dessutom krävs att den fria rörligheten ska gälla också samkönade par.

- Det är samma högergrupper som tidigare demonstrerade i hundratusentals i Frankrike, för att stoppa vår rätt att bilda familj, som visar upp sitt fula tryne i EU-parlamentet. Idag vann vi en viktig seger men kampen fortsätter varje dag. I och utanför parlamentet, säger Malin Björk

Kontakt: Malin Björk +32 474 950 460

Pressekreterare V-Bryssel Amanda Åhall: +32 484 974 869