Regeringen måste tala klarspråk om samarbetet med NSA

Idag har SVT:s Uppdrag Granskning avslöjat att Försvarets radioanstalt (FRA) hjälper USA att spionera på Rysslands politiska ledning. Uppgifterna kommer från dokument som läckts av Edward Snowden.
- Dagens uppgifter är oerhört allvarliga och jag kommer att vid Utrikesutskottets möte idag begära att Carl Bildt kallas till riksdagen för att redogöra för om uppgifterna stämmer. Regeringen måste nu redovisa alla fakta och tala klarspråk om samarbetet med NSA, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson, Vänsterpartiet.

I dokumenten beskrivs FRA ha en ledande roll (primary role) när det gäller NSA:s möjligheter att få information via signalspaning.
- Om uppgifterna stämmer är det tveksamt om denna verksamhet legat inom de ramar som riksdagen satt för signalspaningen. Dagens uppgifter understryker behovet av att i grunden se över FRA-lagstiftningen. Sverige behöver göra om och göra rätt, säger Hans Linde.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V): 070-290 07 40