Regeringen på väg att vakna?

Idag har regeringen presenterat en förstärkning av järnvägens banunderhåll med ytterligare 800 miljoner kronor. Det tågkaos som varit på allas läppar har nu äntligen letat sig in i regeringskansliet. Regeringens nya nivå för banunderhåll blir då 6,1 miljarder kronor för 2011. Men efter 2011 är vi tillbaka på samma otillräckliga nivå som i dag.

- Bra att regeringen nu backar från sin tidigare rigida ståndpunkt att inte satsa pengar för att få ordning på tågkaoset. Men problemet är så mycket större än att det blir löst genom att tillföra ytterligare 800 miljoner kronor till ökat banunderhåll. För att minska tågförseningarna med 50 % och öka godskapaciteten med 50 % krävs det 7,6 miljarder kr i ökat banunderhåll per år. För upprustning av lågtrafikerade banor krävs ytterligare 1 miljard kronor per år. I regeringens politik saknas 2,5 miljarder år 2011. Och för kommande år finns bara 5,3 miljarder kronor avsatt i genomsnitt per år, säger Siv Holma, Vänsterpartiets representant i riksdagens Trafikutskott.

Siv Holma och Lars Ohly menar att det är helheten som saknas i regeringens politik. Höjda banavgifter, låga anslag till nya järnvägar, lågt bandunderhåll, avkastningskrav på SJ, tågstationer som inte sköts av Trafikverket utan i ett separat bolag och avreglering, bolagisering och konkurrensutsättning har redan försämrat järnvägen.

- Samhället måste nu ta ett helhetsansvar för att järnvägen ska fungera. Resenären måste sättas i centrum. Hela vägen fram till jobbet. Då kan vi kanske få njuta av vintern, utan att plågas av tågkaos, säger Lars Ohly, partiordförande.

Igår kom även uppgifter om att SJ:s ordförande sparkas från sitt uppdrag som styrelseordförande.

– Ulf Adelsohn är en av dom få som förstår vad SJ och järnvägstrafik handlar om kommenterar Lars Ohly och fortsätter:

– Han har motsatt sig avregleringen av tågtrafiken och detta ställningstagande har inte gått ihop med marknadsdogmatikerna i den borgerliga regeringen. Det blir helt enkelt en krock och Adelsohn får gå.

För kontakt med Lars Ohly; Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64
Siv Holma: 070-343 95 83