Regeringen struntar i utnyttjade bärsplockare

Idag överlämnar Kommittén för cirkulär migration och utveckling sitt slutbetänkande till migrationsminister Tobias Billström. Kalle Larsson har varit Vänsterpartiets representant i kommittén och har reserverat sig på två punkter.

- Vi har varit överens om det positiva med migration och att asylrätten skall försvaras, vilket förstås är välkommet. Många av de konkreta förslagen som presenteras är också i grunden bra. Men jag är mycket besviken på att inget konkret kommer att göras åt det utnyttjande av människor som sker dagligen i Sverige. Alla de andra partierna verkar strunta i hur människor som kommit till Sverige för att arbeta behandlas på den svenska arbetsmarknaden. Erfarenheterna från förra årets bärsplockningssäsong förskräcker, säger Kalle Larsson.

- Det behövs hårdare regler för att bekämpa oseriösa arbetsgivare och stoppa de slavliknade villkor som många kommer till Sverige för att arbeta tvingas leva under. Dessutom borde Sverige omedelbart underteckna FNs migrantarbetarkonvention för att ge den som arbetskraftsinvandrar ett starkare skydd och bättre rättigheter, säger Kalle Larsson.

För mer information kontakta:

Kalle Larsson +47 47358016

Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064