Sänk kraven för att unga ska få hyreskontrakt

Fastighetsägare och hyresvärdar ställer orimliga villkor på den som vill ha ett hyreskontrakt, vilket framförallt drabbat unga som inte har fast jobb eller höga inkomster. Efter valet kan det bli slut med det. Vänsterpartiet vill utreda hur man kan sänka kraven.
-  Det är dags att ändra de här otidsenliga reglerna så att också unga människor har rimliga möjligheter att få hyreskontrakt, säger Nooshi Dadgostar, riksdagskandidat för Vänsterpartiet i Stockholm.

I bostadskrisens spår har fastighetsägarnas position stärkts, dels av högerpolitikens bostadsrättsiver och dels på grund av att fastighetsägare och hyresvärdar kunnat regera det kvarvarande lilla utbudet av hyresrätter och sålla bort alla som inte tjänar tre gånger årshyran eller har fast jobb. Många unga tvingas ut på en svart andra-och tredjehandsmarknad med ockerhyror och stor osäkerhet.
- Idag råder en oacceptabel maktobalans på bostadsmarknaden. Ett viktigt steg som Vänsterpartiet vill ta snarast är att sänka kraven för att få ett kontrakt.
- Värdarna ska ha rimliga garantier för att få in hyran, men ingenting utöver det, säger Nooshi Dadgostar.

I Stockholm kräver nästan alla hyresvärdar en årsinkomst som är tre gånger högre än hyresutgifterna. Hos privata hyresvärdar kan kraven vara ännu högre. Och trots att det görs en individuell prövning så har det visat sig att denna prövning är oflexibel på så sätt att det görs få undantag från inkomstkraven, även om det i det enskilda fallet kan röra sig om några hundralappar.
- Det är inte fastighetsägares trygghet som behöver värnas, utan unga människors, som idag inte har möjlighet att flytta hemifrån och börja sina vuxna liv, säger Nooshi Dadgostar.

Åsa Mattsson, pressansvarig (V)

Vänsterpartiets presstjänst: