Satsa 700 miljoner på cykling!

I torsdagens riksdagsdebatt om cykelfrågor talade Siv Holma, Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson, om hur cykling minskar miljö- och klimatpåverkan, förbättrar hälsan och ökar trafiksäkerheten.

- Eftersom en cykel är ett relativt billigt transportfordon är det även tillgängligt för människor med låga inkomster, t.ex. barn och ungdomar. Men i Sverige är städernas bebyggelse- och trafiksystem tyvärr ofta anpassat utifrån biltrafiken.

- Lika självklart som det är för bilister borde det vara att även cyklister kan färdas på ett bra vägnät med god standard, bra vägvisning, tillfredsställande belysning samt tillgång till parkering, säger Siv Holma.

- Det måste vara även enkelt och säkert för människor att ta cykeln till ett kollektivtrafikläge för att byta till tåg och buss eller ta med sig cykeln. Därför måste det finnas fler cykelbanor, säkrare cykelöverfarter, fler klimatskyddade cykelparkeringar samt vara lätt att ta med cykeln på tåg och buss.

Idag får cykeltrafiken ca 2 procent av statens anslag inom den Nationella planen - medan ca 10 procent av samtliga transporter sker med cykel. Vänsterpartiet vill därför höja Trafikverkets cykelanslag från 80 miljoner kr per år till 700 miljoner kronor per år.

- Många partier säger att de vill att fler ska kunna cykla. Men det krävs mindre prat och mer konkret politik i form av pengar som gör att man verkligen kan satsa på cykling! avslutar Siv Holma.

Mer information: Siv Holma, 070-343 95 83

Mikael Gustafsson, politisk sekreterare, 070-394 76 51