Siv Holma: Indirekt subvention av kärnkraft?

Finland har fått klartecken att bygga ett nytt kärnkraftverk. I och med den norrdiska elmarknaden måste elnätet mellan Sverige och Finland fungera.

Kommer Svenskt Kraftnät att bygga en kraftledning till det nya kärnkraftverket?  Det skulle i så fall innebära en subventionering av kärnkraft när Sveriges officiella linje är att inte subventionera kärnkraft.

Den frågan ställer Siv Holma, riksdagsledamot V, till närings- och energiminister Maud Olofsson.

Kommer Sverige att subventionera kärnkraftsutbyggnad i Finland?

Kommer Svenskt Kraftnät att bygga en kraftledning till det nya kärnkraftverket? Det skulle i så fall innebära en subventionering av kärnkraft när Sveriges officiella linje är att inte subventionera kärnkraft.

Frågan i dess helhet lyder:

Fennovoima i Finland har nyligen fått klartecken från Högsta förvaltningsdomstolen att bygga kärnkraftverk i Simo söder om Kemi alternativt i Pyhjoki söder om Uleåborg. Dessa reaktorer kommer att ligga 5 mil respektive 10 mil från Sverige. Förberedelserna för bygget börjar nästa år och det egentliga arbetet kommer igång 2015. Kraftverket ska enligt planerna vara klart 2020.

Sveriges officiella position är att inte subventionera kärnkraften.

Det svenska statliga affärsbolaget Svenskt Kraftnät är en del i den nordiska elmarknaden. Det innebär bland annat att Svenskt Kraftnät måste säkerställa att nätet fungerar mellan Sverige och Finland. Av detta skäl byggdes en jätteledning mellan Forsmarks och Olkiluotos kärnkraftverk. Tre miljarder kronor kostar den jättelika elkabeln, som färdigställdes i somras och som ska säkra elleveranserna i både Sverige och Finland.

När nu en ny kärnkraftreaktor byggs i Finland måste Svenskt Kraftnät följaktligen bygga en ny jätteledning mellan Sverige och Finland. En investering som måste bekostas av elkunderna och/eller av staten. Det är en investering som måste betraktas som en subventionering av kärnkraften.

- Hur kommer miljöministern att agera för att inte subventionera byggnation av en ny jätteledning när den nya kärnreaktorn i Finland ska inlemmas i den nordiska gränslösa elmarknaden? frågar Siv Holma.

Mer information:

Siv Holma, riksdagsledamot V, 070-343 95 83