Siv Holma: Rättvisa resor för gotlänningarna!

På regeringens uppdrag arbetar Trafikverket just nu med upphandling av den framtida Gotlandstrafiken.

- Färjetrafiken är livsviktig för gotlänningarna, säger Siv Holma, riksdagsledamot V.

Hon frågar infrastrukturministern hur regeringen tänker sig en Gotlandstrafik som är miljövänlig, rimlig i pris och fyller olika kategoriers behov.

Trafikverket arbetar just nu med att förbereda 2015 års upphandling av Gotlandstrafiken.

- Färjorna är livsviktiga för Gotland, säger Siv Holma, Vänsterpartiets ledamot i riksdagens trafikutskott.

- För att villkoren ska vara jämlika för alla i landet får det inte vara dyrare att resa mellan Gotland och fastlandet än att resa på väg i andra delar av landet. Vi kan förutse att bränslepriserna kommer att öka, men detta får inte drabba gotlänningarna i form av högre biljettpriser. Samtidigt måste samhället växla över till miljövänliga drivmedel.

I en fråga ställd till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd frågar Siv Holma hur regeringen tänker sig att utforma framtidens Gotlandstrafik för att fylla gotlänningarnas, besöknäringens och näringslivets behov av billiga och miljövänliga transporter.

Frågan följer här:

Till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M)

Gotlandstrafiken

Färjorna är Gotlands väg till fastlandet, och hur trafiken bedrivs är avgörande för Gotlands utveckling. Trafikverket arbetar för närvarande med att förbereda nästa upphandling. Det handlar bl.a. om att avgöra vilken Gotlandstrafik som ska upphandlas från 2015 och framåt. Trafikverkets uppdrag från regeringen inriktas på mer att bedriva bastrafik till lägre kostnader för staten än på hur färjetrafiken ska utvecklas för att kunna bidra till en positiv utveckling för hela Gotland.

Kostnaderna för bränsle kommer att stiga och det är nödvändigt att intensifiera arbetet för en övergång till mer miljövänliga bränslen. Det är en utveckling som inte ska finansieras med högre biljettpriser. Grunden för rättvisa drivmedelspriser är att det inte ska vara dyrare att färdas från Gotland till fastlandet än vad det kostar på väg i övriga delar av landet. Vänsterpartiet vill ha miljövänliga och billigare gods- och persontransporter.

Jag vill fråga infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd:

Vad avser infrastrukturministern göra för att utforma en färjetrafik som kan växa i takt med gotlänningarnas, besöksnäringens och näringslivets behov av billiga och miljövänliga transporter mellan ön och fastlandet?

Siv Holma, V

Mer information: