Ska Sverige fortsätta utvisa människor till en säker död?

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot (V) debatterar i dag frågan om kvinnors asylskäl med migrationsminister Tobias Billström.

– Jag har blivit kontaktad av så många kvinnor som vill att jag ska hjälpa dem eftersom jag sitter i riksdagen. Därför känner jag en enorm besvikelse när migrationsministern svarar att han inte tänker göra något mer för dessa kvinnor, säger Amineh Kakabaveh.

Det är ingen nyhet att kvinnor som flyr sina hemländer undan könsrelaterad förföljelse och sexuellt våld har svårt att få asyl i Sverige. Vänsterpartiet har lyft frågan vid åtskilliga tillfällen tidigare i debatter med migrationsministern.

– Jag önskar att migrationsministern fick ta del av den fruktansvärda verklighet som de här kvinnorna lever i. Svenska myndigheters omänskliga behandling av utsatta kvinnor som söker skydd i vårt land måste upphöra. Eller tycker Tobias Billström att det är mänskligt att fortsätta utvisa dem och deras barn till en säker död, avslutar Amineh Kakabaveh.

Amineh Kakabaveh: 076-130 12 36