Skärp vapenlagarna nu

Fyra unga män sköts på söndagen utanför en grillkiosk i Tensta i nordvästra Stockholm. En av dem skadades svårt.
- Både i Stockholm och Göteborg har gängvåldet ökat på ett helt oacceptabelt sätt. Det är dags att omedelbart skärpa vapenlagarna, säger Lena Olsson, Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson.

Vänsterpartiet vill se en skärpning av straffet för grovt vapenbrott genom att höja straffminimum från sex månader till två år.
- Att skärpa minimum innebär mycket större möjligheter för polisen att komma tillrätta med illegala vapen och ger polisen större befogenhet i den fortsatta utredningen av vapenbrottet, säger Lena Olsson.
I Vänsterpartiets budgetmotion finns mer resurser till tullen för att öka möjligheterna att beslagta vapen som smugglas in illegalt. Vänsterpartiet föreslår också att en parlamentarisk utredning tillsätts som ska föreslå åtgärder för att stoppa den kraftigt ökande rekryteringen av barn och unga till kriminella nätverk och organisationer.
- Den här situationen, med eskalerande gängvåld, är farlig både för de enskilda som drabbas och för tryggheten i samhället, säger Lena Olsson.
- Det går inte att vänta, utan regeringen måste agera nu.

För mer information kontakta:
Lena Olsson, rättspolitisk talesperson (V): 070-376 04 09