Stoppa utvisningen av Shahla Karimifard, kräver Malin Björk

Imorgon ska Shahla Karimifard utvisas till Iran, trots att hennes mänskliga rättigheter och säkerhet hotas. - Papperslösa kvinnor lever i en rättslöshet som inte är acceptabel. Fästning Europa skördar ytterligare ett offer och Svensk och Europeisk migrationspolitik är ansvariga, säger Malin Björk, Europaparlamentariker (V),  som kräver att utvisningen stoppas.

Medan Europas makthavare är upptagna med att slåss om de prestigefyllda topp-posterna i EU skördar fästning Europa nya offer. Också i Sverige.

Migrationsverket har aviserat att de imorgon, tisdag ska utvisa Shahla Karimifard till Iran, ett land hon flydde från för 10 år sedan, ett land där hennes säkerhet och mänskliga rättigheter som kvinna är allvarligt hotade.

- Kvinnors mest grundläggande mänskliga rättigheter respekterads inte i Iran. Regimen skyddar inte kvinnor, utan är tvärtom en aktiv del i förtrycket. Att utvisa kvinnor till Iran, där de som i Shahla Karimifards fall, redan står anklagade för äktenskapsbrott och där vi vet vad det kan innebära för kvinnan, är ju helt enkelt vansinnigt. Jag hoppas innerligen att Migrationsverket kvickt letar rätt på genus genus-glasögonen, och under måndagen meddelar att de kommer titta ytterligare på fallet, säger Malin Björk, Vänsterpartiets nya Europaparlamentariker.

För mer information om fallet, kontakta kvinnans advokat, Stefan Zebrowski, 070-256 45 40

TRIS: Tjejernas rätt i samhället- www.tris.se

Kontakt med Malin Björk:

Amanda Åhall, Pressekreterare: +32 484974869