Studenter behöver också föräldrapenning

Ekot rapporterar idag om att personer som studerat utan studiemedel får problem med föräldrapenning och sjukpenning. Frågan om sjukdom och föräldraskap under studietiden har utretts och för två år sedan kom ett förslag att den som studerar ska kunna göra uppehåll i sitt studiemedel under 4,5 månader utan att förlora sin sjukpenninggrundande inkomst.

- Man ska inte behöva oroa sig för att man ska få chocksänkt föräldrapenning, bara för att man själv har finansierat sina studier och inte tagit studiemedel. Det finns många som av olika skäl inte kan få studiemedel, men som ändå genomför seriösa studier. Regeringen har helt nonchalerat de här studenterna, säger Rossana Dinamarca, utbildningspolitisk talesperson V.

Den som går från arbete till studier får behålla sitt sjukpenninggrundande inkomstskydd (SGI) även under studietiden och kan få samma sjuk- och föräldrapenning som när de jobbade d.v.s. 80 % av den tidigare inkomsten. Men detta gäller bara dem som studerar med studiemedel. Studenter som inte vill eller får ta studiemedel förlorar sin SG1. Den högsta ersättning de då kan få är 180 kronor per dag. Det kan innebära att en person får 15 000 kronor lägre föräldrapenning än vad den skulle fått annars.

Rossana Dinamarca, Vice partiordförande, riksdagsledamot (V) 070-2542415

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64