Svenska skattemedel bör inte rädda Europas banker

Finansmarknadsminister Peter Norman (M) öppnar upp för att Sverige i framtiden ska ge stöd till krisande banker i Europa. Det innebär att svenska skattemedel ska kunna användas för att rädda banker i eurozonen som misskött sig. Vänsterpartiet är mycket kritiska till uttalandet.

– Det Peter Norman säger är mycket bekymmersamt. Om förslaget blir verklighet skulle det i praktiken innebära att det blir riskfritt för europeiska banker att göra dåliga affärer. Det i sin tur gör bankerna än mer oförsiktiga och i slutänden skickas notan till skattebetalarna, däribland i Sverige. Det är helt orimligt, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V)

Frågan har än så länge endast varit uppe till diskussion och inga beslut är fattade. Finansmarknadsministerns uttalande ger dock en fingervisning om hur regeringen ställer sig till förslaget.

– Eurokrisen beror främst på den gemensamma valutans konstruktion i sig, samt bankernas riskbeteende. Sverige röstade klokt nog nej till euron. Att vi nu skulle vara med och betala för ett system vi har tackat nej till och till banker som missköter sig är oacceptabelt. Bankernas dåliga affärer ska deras ägare och fordringsägare stå för, inte skattebetalarna, avslutar Ulla Andersson.

För ytterligare information:
Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson, 070 – 237 99 91