Tågförseningar kan minska med bättre statlig styrning

Riksrevisionen konstaterar idag att den statliga styrningen av banunderhållet är otillräcklig. Man föreslår bl.a att underhållsentreprenörerna måste styras kraftfullare i upphandlingen och att brister gör att kvalitet inte kan garanteras.
- Det är uppenbart att privatiseringen av den svenska järnvägsmarknaden med bristande statlig kontroll ger negativa effekter för resenärerna. I kombination med för låga anslag för underhåll och investeringar får pendlare och företag betala priset med tågförseningar i ett söndersplittrat system, säger Siv Holma (V) trafikpolitisk talesperson.

Riksrevisionen har även tidigare kritiserat regeringen och Trafikverket för bristande uppföljning av nuvarande upphandlingar. Med anledning av den kritiken har Vänsterpartiet fått igenom tillkännagivanden i riksdagen om åtgärder för att förbättra situationen.
- Nu måste åtgärder skyndsamt vidtas för att säkra att skattepengar verkligen förbättrar kvalitet och säkerhet på våra spår. Till att börja med bör man se till att förändra upphandlingarna och organisera Trafikverket så att statuskontroller kan ske i egen regi med egen personal, säger Siv Holma.
Med anledning av de allvarliga bristerna i underhållet på järnvägen lämnade Siv Holma förra veckan en interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som även berör den kritik Riksrevisionen framför:

Siv Holma, riksdagsledamot Vänsterpartiet, tfn. 070-343 95 83
Vänsterpartiets presstjänst, tfn. 070 620 00 64