Utvärdering av datalagring gav kritikerna rätt

På måndagen presenterades äntligen EU-kommissionen sin utvärdering av det hårt kritiserade datalagringsdirektivet. Vänsterpartiet som under våren tog initiativ till att bordlägga regeringens förslag till lagstiftning välkomnar utvärderingen som visar att vår kritik varit berättigad.

Utvärderingen, som är kraftigt försenad, visar att Vänsterpartiets kritik varit riktig. Direktivet är framhastat i en upptrissad situation vilket innebär de sämsta förutsättningarna för att skapa en genomtänkt lagstiftning.

- Regeringen borde snarast ta initiativ för att förmå kommissionen att dra tillbaka direktivet, det kravet hoppas jag alla kritiker kan stämma in i, säger Jens Holm. - Idag, med facit i hand, borde alla vara glada för att riksdagen beslutade att bordlägga direktivet, säger Jens Holm (V). Inte minst alla de kritiker som trots sin övertygelse röstade för ett genomförande.

Jens Holm, 076-847 03 28

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64