Välkommet, men otillräckligt, stöd till kvinnojourer

Regeringen aviserar att man ökar stödet till kvinnojourerna med 13,4 miljoner i höstens budget.
- Det är givetvis ett välkommet tillskott men långtifrån tillräckligt för de behov som finns, säger Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets feministiska talesperson.

Allt fler kvinnor har behov av skyddat boende och andra insatser på grund av att de utsätts för hot och våld från närstående. Antalet stödförfrågningar ökar därför vid kvinnojourerna. Framförallt är det kommuner och andra myndigheter som anlitar kvinnojourer i allt större utsträckning. Enligt den senaste statistiken från Roks medlemsjourer ökade förfrågningarna från myndigheter med nära 30 procent 2011.
- Idag hankar sig kvinnojourerna fram på tillfälliga projektpengar. Det är oacceptabelt. Det är inte heller rimligt att det skiljer mellan kommunerna huruvida du som kvinna kan få stöd och hjälp då det inte finns jourverksamhet överallt. Att ge våldsutsatta kvinnor det stöd och den säkerhet de behöver kan inte vänta längre, säger Rossana Dinamarca.
För att ge kvinnojourer runtom i landet goda förutsättningar vill Vänsterpartiet införa ett stabilt statligt grundstöd på 200 miljoner kronor om året. Det ska fördelas efter hur många som bor i området där jouren finns och beviljas för tre år i taget.

Rossana Dinamarca, feministisk talesperson Vänsterpartiet: 070-254 24 15