Vänsterns investeringar kan ge 100-150 hyresrätter i Gävle

Vänsterpartiet presenterade i fredags ett budgetutspel innehållande ett statligt investeringsstöd på tre miljarder för hyresrätter. Stödet riktar sig både mot nybyggen och ombyggnationer. I Gävle välkomnas beskedet. Marita Engström menar att stödet skulle möjliggöra 100-150 nya hyresrätter och bostäder i allmännyttan per år.

Kommunen har både mark och planberedskap för byggande, men det har trots det byggts väldigt lite de senaste tio åren. De fyra senaste årens befolkningsutveckling har inte motsvarats av fler bostäder i samma grad.

- De förslag till statligt finansieringsansvar som Vänsterpartiet lägger, skulle innebära att man kan bygga 100-150 nya hyresrätter per år som skulle täcka både uppdämt och framtida behov. Man kan samtidigt hålla hyrorna på en rimlig nivå och därmed motverka segregation och man kan hålla befintliga fastigheter i ett gott skick när det gäller standard och tillgänglighet och när det gäller energieffektivt boende, säger Marita Engström.

Kontakt: Marita Engström, 076-1006236