Vänsterpartiet: Rädda klimatet - slopa EU:s köttsubventioner

Svenskarnas viktigaste EU-fråga är klimatet och en av de viktigaste klimatförstörarna är vår köttkonsumtion. Därför bjöd Vänsterpartiet idag på vegetariska hamburgare i Stockholm, för att protestera mot EU:s gigantiska subventioner till en klimatförstörande, folkhälsoförstörade och djurrättsvidrig köttindustri.
- Vi kommer att verka för att alla EU:s köttsubventioner fasas ut och för att EU antar en handlingsplan för minskad köttkonsumtion, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Mikael Gustafsson.

EU subventionerar animalieindustrin med miljardtals kronor varje år. I Vänsterpartiets rapport ”Djurindustrin och klimatet – EU blundar och förvärrar” (2007) konstaterar vi att EU understödjer kött- och mejeriindustrin med ungefär 30 miljarder kronor per år i form av s.k. interventioner och direktstöd, en summa som sannolikt har ökat de senaste åren. Dessutom ger EU 400 miljoner kronor i stöd till marknadsföring av olika djurprodukter, så att försäljningen av dem därmed ska öka. Även svenska företag har fått pengar för att göra reklam för ökad köttkonsumtion.
- Om man menar allvar med att göra något åt klimatfrågan måste man också ha en politik för att göra upp med samhällets beroende av kött, säger Vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson Jens Holm, som idag också lämnar in en interpellation till miljöminister Lena Ek.
- Vi kommer att verka för högre klimatmål på EU-nivå. En minskad köttkonsumtion skulle radikalt underlätta för att nå dessa mål, säger Mikael Gustafsson.

Jens Holm

Mikael Gustafsson