Vänsterpartiet får ny organisation

Den 1 januari 2012 får Vänsterpartiets en ny central organisation. Det som idag är ett riksdagskansli och ett partikansli samlas under en ledning. En stabsfunktion skapas, liksom nya enheter för ledamotsstöd, organisation, kommunikation och utåtriktat arbete samt politikutveckling och studier.

– Ambitionen är att stärka partiets arbete på flera områden. Det gäller inte minst utåtriktat arbete, samarbete med andra organisationer, studieverksamhet, intern kommunikation och stöd till partiets lokala organisationer. Partiet ska också bli bättre på att utveckla politik inom prioriterade områden, säger Anki Ahlsten.

Den nya organisationen lyder under partistyrelsen och blir en juridisk person. Vänsterpartiet kommer även fortsättningsvis att ha två arbetsplatser, på Kungsgatan 84 och i riksdagen.

– Den nya organisationen är ett resultat av vår valutvärdering, Framtidskommissionens slutsatser och önskemål från medlemmarna. På det här viset blir vi bättre och mer effektiva, säger Anki Ahlsten, partisekreterare i Vänsterpartiet.

Stabschef för den nya organisationen blir Irja Lindroth och ekonomiansvarig Bo Leinerdahl. Enhetschefer blir Ted Bergdahl, kommunikation och utåtriktat arbete, Uje Brandelius, organisation, John Hörnquist, politikutveckling och studier och Sofia Johansson, ledamotsstöd.

Emil Lindahl Persson, pressekreterare till Anki Ahlsten, 0730-49 63 00
Irja Lindroth, tillträdande stabschef, 070-582 61 48
Bo Leinerdahl, tillträdande ekonomiansvarig, 070-582 24 80
Ted Bergdahl, tillträdande chef för kommunikation och utåtriktat arbete, 0709-56 00 80