Vänsterpartiet har miljögranskat regeringens budget

Vänsterpartiet har miljögranskat regeringens budget. I tider då klimatförändringarna visar sig vara mer långtgående än vi någonsin anat, då drar regeringen ned på miljön. Regeringen planerar nedskärningar på över en miljard kronor på miljöområdet, det motsvarar nästan 25 procent av miljöbudgeten.

– Fredrik Reinfeldt talar mycket om ansvar. Men var finns ansvaret för planetens överlevnad? Inte i den här budgeten iallafall, säger Jens Holm (V), miljöpolitisk talesperson.

En av de få satsningarna på miljöområdet handlar om den så kallade supermiljöbilspremien för 100 miljoner kronor/år.

– Att ge redan superrika miljontals kronor för att köpa superdyra bilar är superdumt, fortsätter Holm.

– Det är djupt tragiskt och oroväckande att regeringen sviker klimatet och det viktiga miljöarbetet. Vi kommer att lägga ett alternativt förslag i vår budget och separata klimatmotion, säger Holm.

Nedskärningarna på miljöområdet finns specificerade i regeringens budget. I budgeten står det: "Den totala anslagsnivån inom utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård föreslås minska med 94 miljoner kronor 2012 och beräknas minska med 414 miljoner kronor 2013, 335 miljoner kronor 2014 och 385 miljoner kronor 2015.” (UO20, s 8).

Det motsvarar nedskärningar på 1 228 miljoner kronor för de kommande fyra åren. Miljöbudgeten ligger i år på 4 584 miljoner kronor.

Läs gärna Jens Holms kommentarer på: www.jensholm.se

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson, Mobil: 0708-250 889